meny knapp hamburgare
Bizkit Logotyp
Konvertering

Konvertering

Konvertering handlar om att guida besökaren på din webbplats mot ett av företaget, uppsatt mål som har definierats utifrån nyckeltal och KPIer. 

Vad är konvertering?

Begreppet konvertering är välanvänt inom marknadsföringens värld, särskilt i webbsammanhang. Konvertering, eller engelskans conversion syftar till den omvandling som sker av investerad marknadsföring till uppfyllt mål. Målet är olika för olika företag, du bestämmer själv vad målet är med ett besök på din webbplats.

Exempel på konverteringar?

Konvertering i webbsammanhang sker enligt exemplen nedan när en händelse genomförs av en besökare. Vilken konvertering som är viktig för just ditt företag är väldigt olika och kan vara flera. Målet är ofta knutet till försäljningsstrategi eller en del av en hypotetisk resa som genomförs av kunden innan den faktiskt blir kund. 

 

Exakt vad det innebär med måluppfyllelse i sin marknadsföring varierar kraftigt från företag till företag. Om vi tittar lite närmare på den specifika kommunikationskanalen webbplatsen så skulle det kunna vara till exempel:

 

  • Ny prenumerant på ett nyhetsbrev

  • Anmälan till ett event, workshop eller digital föreläsning

  • Bli medlem

  • Ansökan om att bli kund

  • Offertförfrågan

  • Nedladdning av digitalt material

  • Genomfört köp i en e-handel

  • Bokning av tjänst eller kostnadsfri analys

Vad är konvertering?

Varför är konvertering viktigt?

Den enkla sanningen varför konvertering är viktigt är för att skaffa kunder är resurskrävande, det är ett faktum och ett påstående som alla som arbetat med att skapa trafik till en webbplats kommer hålla med om. Tyvärr är det många, förmodligen av ren okunskap eller lathet som fortfarande annonserar och skapar innehåll för att öka trafiken till webbplatsen utan att analysera utfallet och ROI på spenderade marknadsföringspengar.

 

Det skulle gå att sammanfatta konvertering som en måttstock på företagets marknadsföringseffektivitet.

 

I vår roll som digitaliseringsbyrå och e-handelsspecialister ser vi hur många e-handelsbutiker kompenserar bristen på konverteringsarbete med utökad annonsbudget. För en sådan e-handelsbutik innebär det en stor förändring att börja arbeta med oss vilket är jobbigt och krävande i början men på sikt ger väldigt goda resultat.

Läs även:

Konverteringsgrad - Hur kan du öka konverteringsgraden på din hemsida?

Konverteringsoptimering - CRO

Konvertering (CRO)

Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet

Funderar du på arbete med konvertering fungerar eller har du funderingar på vilka digitala verktyg som skulle kunna vara er till hjälp? Vi hjälper gärna er att komma igång med konverteringsarbetet.

Hör av dig till Carl Conradsson, han hjälper er mer än gärna att hamna rätt.

carl@bizkit.nu

+46 76 166 61 16

Läs mer

Bizkit är en digitaliseringsbyrå med lång och bred erfarenhet av affärsutveckling och användande av digitala verktyg.

 

Vi arbetar långsiktigt och hjälper våra kunder med allt från utformning av digitala strategier till att arbeta fram tekniska lösningar utifrån kundens affär.

Bizkit Sweden AB​

info@bizkit.nu

Västra Esplanaden 5

352 31 Växjö

  • Bizkit Facebook
  • Bizkit LinkedIn

Följ Bizkit