Kundvänligare checkout till Kontorsnettos företagskunder

Kontorsnetto.se ville förbättra kundupplevelsen och sökte en förändring - Briqpays lösningar anpassade för ökad konvertering blev en lyckad satsning.

Med sitt största fokus B2B har Kontorsnetto försett Sveriges företag, kommuner och föreningar med hygienartiklar, kontorsmaterial, städutrustning och emballage sedan 1997. Företaget erbjuder ett brett och djupt sortiment med över 16 000 kontorsvaror från kända tillverkare och genom kunnig kundsupport, en lättanvänd webbshop och låga priser strävar de efter långsiktiga relationer med sina kunder.

Behovet av en förbättrad kundupplevelse

Kontorsnettos tidigare kassalösning med kortbetalning genom DIBS och med egen faktura ledde till ett tidskrävande arbete och ineffektivt användande av resurser. Resurser man var medveten om hade kunnat läggas på andra viktiga processer i företaget.

"Vårt tidigare betalsystem har krävt att kunden matar in sina adressuppgifter och kortuppgifter (vid kortköp) varje gång om de inte har varit registrerade kunder i inloggat läge. Det här tar tid och påverkar konverteringen negativt med ett långsamt flöde i kassan." berättar Jonas Lundgren, på Kontorsnetto.

Manuella kreditkontroller gjordes även på varje order för företag som vill ha egen faktura. Till detta användes ett externt verktyg för kreditupplysningar.

"Kunden vill inte ha en faktura från någon okänd kredit-aktör, man vill ha en faktura direkt från företaget. Dessutom ger det Kontorsnetto bättre kontroll över kundkommunikationen genom att erbjuda ett eget betalsätt." fortsätter Jonas.

Den tidskrävande hanteringen ledde till att tankar uppstod kring att försöka förändra och utveckla framför allt arbetet med manuella fakturor. En analys av flera betalleverantörer gjorde innan Briqpay slutligen kom in i bilden.

Briqpays vinnande kassalösning

Briqpay hade tidigare tagit kontakt med oss på Bizkit med en demo av sin produkt. Slutsatsen efter att Jonas berättat om deras utmaning var att lösningen skulle kunna vara fantastisk för en kund som Kontorsnetto.

Fokus för Briqpay är att skapa användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag och eliminera manuell hantering i processen. Fördelarna med Briqpay som lösning för Kontorsnetto skulle vara många. Att underlätta för kunden vid kontoskapande med ett automatiserat registreringsflöde och vid betalningar genom en dynamisk B2B Checkout. Briqpay har dessutom en koppling med Fortnox som ser till att underlätta all orderhantering.

Bizkit fick uppdraget av Kontorsnetto att bygga en integration till Sitedirect. Hela arbetet med att byta gick smidigt och Briqpay var även hjälpsamma under hela processen och förklarade sin dokumentation om något verkade oklart. Kort därefter implementerades standardlösningen även för ytterligare en kund till Bizkit, Bolindo.

Resultatet - vad tycker kunderna?

Under tiden och efter att processen med bytet till Briqpay drog igång förändrades omvärlden drastiskt i och med corona. Detta skulle även påverka Kontorsnetto som enligt Jonas haft en prövande tid under pandemin.

Köpbeteenden ändrades, nya delar av sortimentet började storsälja samtidigt som tidigare favoriter tappade i utveckling. Man såg även en minskning av företagskunder samtidigt som försäljningen till privatkunder ökade markant.

Men man ser ljust på framtiden. Enligt Jonas är feedbacken från kunderna att den nya kassalösningen är uppskattad. Det finns nu en mycket enklare kassa som är lätt för kunden att förstå. Processen att bli kund har också blivit mycket smidigare. Med Briqpays lösning har Kontorsnetto nu tagit ett stort steg i att förbättra sin digitala kundresa.