Växjö Lakers får ny e-handel med stöd för kundunika produkter

Sedan 2018 är Bizkit e-handelspartner för om du frågar oss, sveriges bästa hockeylag, Växjö Lakers. Vårt uppdrag innebär att stödja marknadsteamet med vår e-handelskompetens och tekniska lösningar.

Växjö Lakers kräver ingen längre presentation

Växjö Lakers bildades 1997 ur klubben Växjö HC. I samband med ombildningen så började herrlaget klättra bland divisionerna och 2003 gick de upp i Hockeyallsvenskan. En av de absolut största höjdpunkterna är ändå när de 2015 tar SM-guld, något de upprepar hela två gånger de kommande 5 åren, vilken bedrift!

E-handel allt viktigare för Växjö Lakers 

Växjö Lakers e-handel har med tiden blivit en viktigare försäljningskanal. E-handeln ger möjligheten att nå supportrar över ett större geografiskt område, Växjö Lakers är sen många år ett lag som spelar i Elitserien och det skapar en supporter-anda långt utanför Växjö Kommuns gränser.

För ett tag sedan hjälpte vi Växjö Lakers att byta till plattformen Sitedirect Go. Målsättningen med projektet var att öka försäljningen genom främst att erbjuda en responsiv e-handelslösning. I samband med lanseringen skapades det också en teknisk lösning för att kunna beställa lagtröjor med eget tryck på, vilket har varit väldigt populärt bland besökarna.

Konverteringsökning för Växjö Lakers

En av våra uppgifter var även att skapa en bättre köpupplevelse och skapa en kassa som förenklar avslut och köp. Valet föll på Klarna Checkout som sedermera uppdateras till version 3 av Klarna Checkout. Den senaste versionen av Klarna väver även in leverans-alternativen direkt i själv checkouten. Kunden kan själv välja om de vill hämta ut det vid arenan eller få leveransen hemskickad.

Ökad räckvidd med Facebook-butik

Genom att generera en feed från produktkatalogen i Sitedirect kan även Växjö Lakers automatiskt skapa en produktkatalog och en butik på Facebook. Produkterna som exponeras på Facebook leder trafiken tillbaka till e-handelsbutiken och konvertering.

Det är väldigt givande att få arbeta med kunder som ser e-handel som en möjlighet att växa. Vi är väldigt glada för förtroendet och ser fram emot att få fortsätta att arbeta tillsammans med Sveriges bästa Hockeylag.

Resultatet av projektet

Hur har utfallet blivit av de åtgärder och investerade resurser som gjorts? Det går tydligt se att Växjö Lakers har haft en enorm ökning av både ordervärde och antalet ordrar som ett direkt resultat av de insatser som gjorts. 2020 ökade omsättningen med 62% och antalet ordrar ökade med 70%. Snittordervärdet är något lägre och det går att förklara med en högre konvertering, mycket på grund av en förenklad checkout-lösning.