KnowledgeCotton Apparel. Fast fashion is dead.

Modebranschen håller på att förändras och hållbar konsumtion kommer att ta över. KnowledgeCotton Apparel ligger i framkant när det kommer till hållbart mode.

KnowledgeCotton Apparel har koll på din bomull

KnowledgeCotton Apparel har sedan de grundades tagit ett stort ansvar för sin produktion av herrkläder. De senaste åren har de skruvat upp kraven på sig själva och sina underleverantörer kring miljö och hållbarhet. Principer som är högt uppskattade av deras medvetna kunder runtom i världen. För KnowledgeCotton Apparel är ansvaret för moder jord kärnan i allt dem gör. Genom att välja sina samarbetspartners noggrant har de bevisat för branschen att det går att göra kläder på ett miljösmart sätt. Bara som ett exempel så har de återanvänt 4.5 miljoner plastflaskor för att tillverka polyester. Deras mål är att bli 100% koldioxidneutrala innan 2025.


Kläder som är bra för miljön är inte den enda utmaningen

Således är det ganska tydligt att de även är måna om att vara i framkant när det gäller digitalisering av sin verksamhet. En rejäl utmaning i en växande organisation men det är just sånt vi på Bizkit gillar. Uppdraget har väldigt mycket handlat om att integrera Knowledge Cotton Apparels fantastiska arbete och vad de står för i en e-handelsupplevelse. En upplevelse som mer handlar om att handla rätt och känna att du bidrar till en hållbar klädesindustri. En upplevelse där utmaningen ligger i att minska antalet returer i en bransch med mest returer än alla andra branscher tillsammans.



E-handel för miljömedvetna kunder

Med en ny e-handelslösning kan nu KnowledgeCotton Apparel på riktigt möjliggöra för sina kunder att göra medvetna beslut. I deras butik finns ett noggrant utvalt sortiment av kläder med låg påverkan på miljö och klimat. Som kund kan du också få utökad information om hur mycket vatten som använts under produktionen och läsa mer om den miljövänliga tillverkningsprocessen. En integrerad storleksguide som rekommenderar kunden rätt storlek gör att antalet returer minskar. Kunden kan också välja skräddarsydda miljövänliga fraktalternativ utifrån vart paketet skall skickas.


E-handelsplattformen är integrerad med ett flertal system. Affärssystemet föder e-handeln med artiklar som sedan berikas i det inbyggda PIM-systemet i plattformen. Ett mycket spännande projekt som vi är väldigt stola över.

BIZKIT

Bizkit är en digitaliseringsbyrå med lång och bred erfarenhet av affärsutveckling och användande av digitala verktyg. Vi arbetar långsiktigt och hjälper våra kunder med allt från utformning av digitala strategier till att arbeta fram tekniska lösningar utifrån kundens affär.

Följ oss

  • Bizkit Facebooksida
  • Bizkit LinkedIn