meny knapp hamburgare
Bizkit Logotyp

Hur kan du få fysisk handel att samspela med digitala verktyg?

Att flytta sin affär till den digitala spelplanen är inte alltid helt enkelt, särskilt inte i en bransch där man är traditionellt inkörd på att göra affärer mellan människor. Bizkit blir ny affärspartner till ett etablerat bolag som nu påbörjar en omfattande digital transformation.

Hur kan man få fysisk handel att samspela med digitala verktyg?

”Vi har framgångsrikt implementerat ett proaktivt arbetssätt och jobbar nära våra kunder. Med vår kompetens och långa erfarenhet av att starta upp och genomföra lyckade projekt inom e-handel, både B2B och B2C, så vet vi hur vi ska utnyttja de tekniska lösningar som behövs utifrån kundens affär”, säger Carl Conrandsson på Bizkit.

Etablerat bolag väljer Bizkit för sin digitaliseringsresa

Företaget har sedan länge varit etablerade i, för branschen, traditionella försäljningskanaler och nu satsar de även stort på den digitala affären.

”Att skapa en lösning för att digitalisera delar av en fysiskt krävande affär är en utmaning. Ett sortiment som består av stora mängder av produkter i ett rörligt sortiment, och att utnyttja all uppbyggd produktdata för att guida kunden rätt och hålla nere returer av logistikkrävande produkter kommer kräva ett gediget arbete. Vi behöver också kunna sammanföra data från olika system för att underlätta kundens navigering fram till rätt produkt.

Det finns flera stora utmaningar i detta projekt som vi kommer få lösa. Det är en utmaning att tillgodose både privatpersoner och företagskunder i samma digitala miljö, vilket kommer krävas här. En stark digital närvaro driver sales och ger en ökad försäljning och därmed en högre arbetsbelastning. Att växa och skapa en effektiv affär utan att överbelamra kunnig personal med jobb som gör att de söker sig vidare är ännu en utmaning. Det gäller att rekrytera rätt kompetens för att möta behoven.

En ytterligare målsättning företaget har med sin nya digitala närvaro är att fortsätta vara bäst lokalt och samtidigt bli väl förankrade digitalt över ett större geografiskt område. En riktig konst, men absolut inte omöjligt.


”En stark digital närvaro driver försäljning. Vi är vana vid att skala våra kunders affärer till nya marknader på ett effektivt sätt, fortsätter Carl Conradsson.”

Detaljerad mappning av krav för en framgångsrik resa

Efter en noggrann utvärdering, som Bizkit alltid gör med kund, av funktionsstöd och tilltänkta, kommande delprojekt så har vi format en kravspecifikation för de kommande 3 åren. Kravspecifikationen har förädlats och avgränsats för att så småningom mynna ut i valet av plattform. För den här digitala strategin valdes plattformen Litium. Litium är flexibelt, lätt att förstå och med ett eget gränssnitt, vilket gör det till en av de bästa plattformarna på marknaden när det kommer till användarvänlighet.


Plattformen Litium har många fördelar. Bland annat att du får tillgång till stöd för både marknad, försäljning och produkt i ett och samma system. I plattformen ingår alltså ett e-commercesystem, ett CMS och ett PIM-system. Det gör det enkelt att hantera alla delar i din digitala handel.

Mer om Litium

Litium AB (publ) tillhandahåller en molnbaserad plattform för digital handel som hjälper medelstora och stora företag inom både B2B och B2C att accelerera sin försäljning. Lindex, Tingstad och Jollyroom är några av Litiums kunder, vilka totalt omsätter över 10 miljarder kronor årligen online. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information om Litium besök www.litium.se

Är du nyfiken på andra kunduppdrag vi jobbar med så kan du läsa ner här: https://www.bizkit.nu/litium-ehandelsplattform