Grand Shoes erbjuder nischad e-handel för hela världens stora fötter

Fram till idag har Grand Shoes levererat skor till kunder i 29 länder. Ambitionen är att kunna erbjuda det vanliga skobutiker inte kan göra, det vill säga stora skor som passar både i storlek och stil.

Smarta lösningar för ett par klassiska utmaningar hos en e-handlare

Grand Shoes är resultatet av den inte helt okomplicerade kombinationen stora fötter och ett ohälsosamt stort intresse för skor. Efter att Fredrik Hammarqvist letat tillräckligt stora och tillräckligt snygga skor sedan tonåren i mitten av 1990-talet, blev Grand Shoes verklighet 2007.

Fram till idag har Grand Shoes levererat skor till kunder i 29 länder. Ambitionen är att kunna erbjuda det vanliga skobutiker inte kan göra, det vill säga stora skor som passar både i storlek och stil. Grand Shoes riktar sig därför till stilmedvetna män med skostorlek 47-52.

Minimera felköp och returer - en utmaning

Grand Shoes ville förbättra kundupplevelsen i sin befintliga e-handel genom bland annat designanpassningar för responsiva enheter. I samband med detta ombads vi att se över köpflöden och funktionalitet. Vi uppmärksammade i detta ett problem. Till skillnad från när man besöker en fysisk butik så kan man inte prova skorna i en e-handel innan man köper dem. Eftersom angivna storlekar kan variera en hel del mellan olika varumärken så skapar detta ett problem med att välja rätt storlek. Utmaningen var därför väldigt rak på sak; hur minimerar vi felköp och returer och guidar kunden till rätt produkt och rätt storlek?

FitMyFeet - ett enkelt sätt att hålla koll på rätt storlek

Vi började med att göra en affärsanalys av e-handeln för att identifiera det som gör Grand Shoes unikt. Det vi hittade var att lösningen på problemet med storleksval redan fanns på sidan, om än som en väl dold hemlighet. Grand Shoes visste själva redan att storlek 48 i model X kunde vara lika stor som stl 50 i model Y och 47 i model Z. För att lösa detta mäter de helt enkelt upp alla skor för hand, och provar varenda modell för att kunna ange så precisa storleksbeskrivningar som möjligt. Alla dessa mått fanns redan på plats för varenda produkt som säljs. Dessutom fanns ett embryo till matchningsfunktion som kallades FitMyFeet. Genom FitMyFeet kan kunden ange sitt faktiska fotmått och få det matchat mot de uppmätta måtten på skorna.

Vi lyfte fram och vidareutvecklade FitMyFeet till att få en framträdande roll på i projektet. I allt från den anpassade sökfunktionen och produktfiltreringen till att måtten sparas till Mina sidor får kunderna nu en guidad köpupplevelse med trygghet i att de skor de köper faktiskt passar deras fötter.

Om uppdraget

Hemsida:

Kund:

Grand Shoes

Vill du veta mer?

Chatta med oss via chattikonen längst ner på sidan.

BIZKIT

Bizkit är en digitaliseringsbyrå med lång och bred erfarenhet av affärsutveckling och användande av digitala verktyg. Vi arbetar långsiktigt och hjälper våra kunder med allt från utformning av digitala strategier till att arbeta fram tekniska lösningar utifrån kundens affär.

Följ oss

  • Bizkit Facebooksida
  • Bizkit LinkedIn